5 TIPS OM JE MEDEWERKERS TE BEHOUDEN

  1. BEWAAK DE WERK-PRIVÉ BALANS
    Werknemers geven aan dat ze vertrekken wanneer hun werk moeilijk te combineren valt met hun privéleven. De lange uren en het avond-, weekend- en vakantiewerk zorgen voor een onevenwicht. Dit valt eerder voor bij werknemers met een gezin of partner.

    Hoe bewaak je deze balans?
    Volgens werknemers helpt het dat je onderling werkuren/-dagen laat wisselen, af en toe vrije weekends inplant, of afgebakende werkuren hanteert.
  2. WERK AAN DE TEAMRELATIES
    Werknemers melden dat een slechte teamsfeer een van de belangrijkste redenen is om te vertrekken. Dat gaat van iemand die zijn draai niet vindt binnen een team, over de ruwe manier van omgang met elkaar en roddels, tot een gebrek aan respect en pestgedrag door collega’s of baas.

    Hoe werk je aan deze relaties?
    Werknemers verwachten dat je bemiddelt, navraagt wat wel/niet goed loopt en dit oplost, constructieve feedback geeft en ruzies helpt oplossen. Ook willen ze dat je teambuildingactiviteiten organiseert, samen iets gaat eten of drinken en/of maandelijkse teammeetings houdt.
  3. BIED GROEI-EN LEERGROEIMOGELIJKHEDEN
    Werknemers met ambitie geven aan dat ze vertrekken wanneer ze niet (meer) kunnen groeien in een zaak. Dit gaat van weinig doorgroeimogelijkheden naar andere functies tot een gebrek aan opleiding.

    Hoe biedt je deze mogelijkheden?
    Werknemers verwachten dat je hen op opleiding of stage stuurt tijdens de werkuren, workshops laat volgen en/of hen begeleidt op de werkvloer.

  4. BEHEERS DE WERKDRUK
    Werknemers vertellen dat een hoge werkdruk een belangrijke reden is voor vertrek. Niet iedereen kan dit even goed of langere tijd aan. Vooral oudere werknemers melden dat ze deze druk steeds minder aan kunnen.

    Hoe beheers je deze druk?
    Werknemers melden dat het belangrijk is dat je hen laat bekomen na de service. Ze raden je aan om nieuwe werknemers een inloopperiode te geven en om in het oog te houden wat iedereen aankan.
  5. BEWAAK DE EMOTIONELE BELASTING
    Werknemers halen ook emotionele druk aan als een belangrijke reden voor vertrek. Dit gaat van bazen die erg hoge eisen stellen, collega’s die je continu opjagen, klanten die weinig appreciatie tonen tot altijd moeten lachen en vriendelijk zijn.

    Hoe bewaak je deze belasting?
    Werknemers willen dat je opvolgt wie wat aankan, correct handelt en napraat na de werkuren.
Bron

Guidea.be